Boli tu, boli tam? Regeneracja po treningu.

Dzie艅 dobry, kochani!

Jak mija Wam ten jesienny czas? Mocno trenujecie czy kocyk, herbatka i ulubiony serial wygrywa? 馃檪 Ja jestem w trakcie bardzo intensywnych przygotowa艅 przed wyjazdem do Kairu. Staram si臋 by膰 w jak najlepszej formie (6 dni w tygodniu trenuj臋 ok. 6 godzin dziennie + pracuj臋 z Wami na zaj臋ciach w szkole i prywatnie, a jeden dzie艅 przeznaczam na doprowadzenie si臋 do u偶ywalno艣ci). Zdecydowa艂am si臋 przedstawi膰 Wam wa偶ny dla mnie teraz temat, kt贸ry dotyczy odnowy biologicznej po takim morderczym tygodniu. Bez dzia艂a艅, o kt贸rych przeczytacie w artykule, ju偶 dawno nie rusza艂abym ani jednym paluszkiem le偶膮c pewnie pod ko艂dr膮 i przeklinaj膮c soczy艣cie. Mi艂ej lektury!

Dzisiaj zajmiemy si臋 tematem regeneracji cia艂a (i umys艂u) po treningu. Je偶eli 膰wiczycie intensywnie mo偶liwe, 偶e zdarza si臋 Wam odczuwa膰 skutki takowych dzia艂a艅 w postaci b贸lu raz tu raz tam. Czy czasem Wasze treningi staj膮 si臋 mniej efektywne, a Wy jeste艣cie coraz bardziej zm臋czeni? Mo偶e to oznacza膰, 偶e zapomnieli艣ci o wa偶nym elemencie jakim jest doprowadzenie Waszego cia艂a to stanu r贸wnowagi.聽 I nie m贸wi臋 tutaj o odpoczynku (ju偶 Wiecie, 偶e jest on konieczny), ale o metodach, kt贸re pozwol膮 Wam czu膰 si臋 lepiej i trenowa膰 intensywniej. Pami臋tajcie, 偶e najm膮drzejsz膮 strategi膮 jest oczywi艣cie profilaktyka. Nie czekajcie, a偶 wasze mi臋艣nie odm贸wi膮 Wam pos艂usze艅stwa i „naprawiajcie si臋” przynajmniej raz w tygodniu.

Na moich zaj臋ciach, kto chodzi- ten wie, 偶e pracujemy intensywnie i bywa, 偶e nasze po艣ladki – poprzez paskudnie wzmacniaj膮ce 膰wiczenia pal膮, a rozci膮gany na stretchingu mi臋sie艅 czasem ma ochot臋 krzycze膰 –聽 偶artujemy sobie, 偶e „cierpienie uszlachetnia i prowadzi do doskona艂o艣ci”. Niestety intensywny trening wi膮偶e si臋 z dyskomfortem – szczeg贸lnie je偶eli interesuje nas widoczny post臋p. Zaznaczam od razu – 偶e nie chodzi mi tutaj o p艂akanie z b贸lu na zaj臋ciach. Wszystko z umiarem! Mamy czu膰, 偶e pracujemy, a nie聽 okalecza膰 si臋 i dos艂ownie umiera膰 podczas wykonywania 膰wicze艅 馃檪 Tak samo nie jest wskazane, aby cz艂owiek ca艂y czas do艣wiadcza艂 dyskomfortu, a zwyk艂e wchodzenie po schodach by艂o istn膮 m臋k膮.

Trening wp艂ywa na nasze samopoczucie. Cudownie, kiedy czujemy si臋 po nim szcz臋艣liwi i zmotywowani do dalszej pracy, ale przem臋czenie nie jest przyjacielem endorfin. Kiedy nie dbamy o nasz powr贸t do r贸wnowagi, mo偶emy zacz膮膰 do艣wiadcza膰 stresu, co mo偶e na przyk艂ad objawia膰 si臋 rozdra偶nieniem. Dbajmy o siebie i nasze bliskie relacje. W stresie 艂atwiej jest na kogo艣 krzykn膮膰, obra偶a膰 si臋 i k艂贸ci膰.

Co wi臋c zrobi膰, aby 偶y艂o si臋 nam przyjemniej po intensywnym treningu? (Te sposoby dzia艂aj膮 r贸wnie偶, je偶eli ju偶 przesadzili艣cie i naprawd臋 ci臋偶ko jest Wam nawet zej艣膰 po schodach).

Jak zregenerowa膰 cia艂o i umys艂 po treningu?

  1. Masa偶. Jest to moja ulubiona forma odnowy biologicznej. Istnieje bardzo wiele odmian masa偶u – ja jednak zazwyczaj decyduj臋 si臋 na masa偶 sportowy – kt贸ry jest nieco mocniejszy (a kiedy taki masa偶 wykonuje m贸j ulubiony fizjoterapeuta – jest mega moc!) Relaksacyjne masa偶e – og贸lnie bardzo przyjemne – nie daj膮 u mnie efekt贸w i mnie osobi艣cie nie pomagaj膮. Dlaczego warto um贸wi膰 si臋 na taki zabieg? Masa偶 dzia艂a na uk艂ad nerwowy wegetatywny i centralny聽 – dzi臋ki temu relaks wp艂ywa na nasze mi臋艣nie. Masa偶 odpr臋偶a, poprawia kr膮偶enie, przyspiesza proces regeneracji mi臋艣ni.聽Nie ma potrzeby, 偶eby艣 przyzwyczaja艂 swoje cia艂o do wizyty w gabinecie po ka偶dym treningu. Niestety masa偶e w Warszawie nie nale偶膮 do najta艅szych i te偶 nie zawsze mog臋 sobie na tak膮 przyjemno艣膰 pozwoli膰. Dlatego… warto jest zaopatrzy膰 si臋 w rollery – niezb臋dne w profilaktyce i 艣wietne do automasa偶u.聽Ja posiadam 4 – r贸偶ni膮 si臋 kszta艂tem, twardo艣ci膮 i s膮 przeznaczone do rozpracowywania najwa偶niejszych mi臋艣ni w ciele. M贸j sprz臋t pochodzi z firmy Blackroll. Koszt takiego narz臋dzie dla os贸b trenuj膮cych intensywnie (a wi臋c z bardzo twardego tworzywa) to ok. 150 z艂. Firm臋 mog臋 z czystym sumieniem poleci膰 – wcze艣niejsze pr贸by zakupienia dobrego sprz臋tu niestety si臋 nie uda艂y i niepotrzebnie wyrzuci艂am pieni膮dze. W pude艂ku znajduje si臋 instrukcja, wi臋c b臋dziecie mie膰 podstawowy zestaw 膰wicze艅 do rozmasowywania strategicznych miejsc. A mo偶e potrzebujecie osobnego wpisu i rollowaniu? Dajcie zna膰.

2. Sauna.聽Jest 艂atwo dost臋pna (w Warszawie sauny znajdziecie na wi臋kszo艣ci basen贸w i聽 w klubach fitness – cz臋sto bez dodatkowej op艂aty za korzystanie), co jest du偶膮 zalet膮.聽 Sauna bardzo dobrze wp艂ywa na nasz uk艂ad oddechowy – pomaga oczy艣ci膰 zatoki, p艂uca, oskrzela. Wysoka temperatura w saunie pomaga sportowcom i osobom 膰wicz膮cym fizycznie zregenerowa膰 mi臋艣nie. Zwi臋kszenie przep艂ywu krwi przez wysok膮 temperatur臋 w saunie – mo偶e pom贸c przezwyci臋偶y膰 potreningowy b贸l! Dodatkowo takie zabiegi wspomagaj膮 nasz uk艂ad odporno艣ciowy. Jest szansa, 偶e b臋dziemy mniej si臋 przezi臋bia膰 lub zwalcza膰 infekcje znacznie szybciej.

 

 

3. Jacuzzi.Uwielbiam, uwielbiam, uwielbiam k膮piel w b膮belkach. Dla mnie jest to przyjemno艣膰 por贸wnywana z masa偶em. Odpr臋偶enie w jacuzzi pozwala moim mi臋艣niom si臋 zregenerowa膰 w niewyobra偶alny spos贸b. Jacuzzi mo偶emy znale偶膰 na wi臋kszo艣ci basen贸w, ale przyznam si臋, 偶e dla mnie nie ma jak k膮piel w prawdziwym spa. Woda jest wtedy bardzo czysta, cieplutka – zazwyczaj nie ma tyle os贸b. W niekt贸rych miejscach mo偶ecie nawet wynaj膮膰 jacuzzi tylko dla siebie. Hydromasa偶 pobudza kr膮偶enie – dotleniamy wi臋c sw贸j organizm. K膮piel mo偶e pom贸c nam w pozbyciu si臋 toksyn z organizmu, ciep艂a woda i b膮belki mog膮 tak偶e zniwelowa膰 potreningowy dyskomfort mi臋艣ni. Uwa偶a si臋, 偶e jacuzii jest dobrym sposobym na pozbycie si臋 b贸lu plec贸w, a tak偶e b贸lu g艂owy. Dodatkowo mo偶ecie sp臋dzi膰 czas z blisk膮 Wam osob膮 i zrelaksowa膰 si臋 we dwoje 馃檪

Macie jakie艣 swoje ulubione spa? Ja mam 馃榾 Mo偶e nied艂ugo na blogu pojawi膮 si臋 recenzje o takich miejscach, gdzie mo偶ecie pojecha膰 na weekend we dwoje i odpocz膮膰 podczas kapieli w jacuzzi czy te偶 podczas mi艂ego zabiegu u masa偶ysty.

:*

Dodaj komentarz