Jak tworzyć lepsze choreografie? Umuzykalnienie dla tancerek część II

Hej 🙂

Jak mijają Wam pierwsze dni września? U mnie niezwykle spokojnie. Po maksymalnie intensywnych wakacjach przyszedł chwilowy czas na wypoczynek (a właściwie na ogarnięcie własnych choreografii i planowanie podróży do Kairu – tak 😀 to już za 3 miesiące! Aaaaaaa!). Powoli ruszają moje zajęcia taneczne. Czy z kimś z Was widzę się na sali? :*

Dzisiaj kontynuujemy temat muzyczny. Jeśli przegapiliście pierwszą część artukułu Jak tworzyć lepsze choreografie? Umuzykalnienie dla tancerek część I

nie zapomnijcie nadrobić zaległości!

Ciekawi, o czym dzisiaj?

Ostatnie muzyczne dywagacje zakończyliśmy na rytmie.

Rytm jest niezwykle istotny, ale stanowi tylko jeden element, który jest Wam potrzebny do zrozumienia utworu muzycznego.

Jakie inne elementy wpływają na utwór muzyczny i są ważne dla nas, tancerzy?

Uwaga! Nie wymieniam WSZYSTKICH elementów – ale tylko te, które, moim zdaniem, są dla nas najważniejsze!

 

MELODIA – możemy ją opisać jako szereg następujących po sobie dźwięków o różnej długości oraz wysokości, które stanowią jedną całość. Melodia jest tym, co słychać najbardziej. Jest tym, co wybija się dla nas na pierwszy plan.

Tak jak usłyszenie rytmu, tak podążanie za melodią w utworze jest niesamowicie ważne.

Ćwiczenie

Zamknij oczy i wsłuchaj się w melodie utworu. Zauważ, jak jest ona zbudowana, czy dźwięki idą w dół czy w górę? Wyobraź sobie ruch, który byłby odpowiedni do interpretacji melodii i zacznij do niej improwizować. Na początku to nie musi być nic trudnego – zauważ jedynie, gdzie mógłby pasować ruch płynny, gdzie Twoje ciało chce zrobić pauzę, a gdzie biodra proszą o akcent. Samo zauważenie różnic w utworze jest ogromnym sukcesem 🙂

DYNAMIKA – reguluje siłę natężenia dźwięku. Słyszysz, że w utworze dźwięk może rosnąć, ale też zmniejszać swoje natężenie? Twoje ciało powinno reagować na te zmiany, a ruch powinien odzwierciedlać to, co słyszysz.

Zastanów się, czy możesz zróżnicować swój ruch ze względu na ciche lub głośne dźwięki. Jeśli dobrze wyłapiesz zmiany, może okazać się konieczne poruszanie się w przestrzeni na jednym fragmencie, a na innym zostanie w miejscu.

Dla mnie na dynamikę utworu wpływa również to, czy daną część wykonuje jeden instrument/wokalista, czy też włącza się cała orkiestra. Pobaw się tym w swojej choreografii!

AGOGIKA – która określa tempo oraz jego zmiany. Zauważ, że w jednym utworze tempo utworu może być różne: szybkie, wolne, umiarkowane, ale także może stopniowo się zmieniać (coraz szybciej lub coraz wolniej). Usłysz te zmiany i różnice i podkreśl je swoim ruchem. Czy w wolnym fragmencie Twoje ciało chce wykonywać powolne i płynne ruchy? Czy szybki fragment wymaga od Ciebie przemieszczania się po scenie?

Uwaga! Czasem możesz zaskoczyć widza np. wykonując wolne ruchy do szybkiego fragmentu. Kombinuj i nie bądź schematyczny.

BARWA DŹWIĘKU – która zmienia się w zależności od instrumentu muzycznego. Zauważ, że skrzypce będą miały zupełnie inny dźwięk niż np. ney (flet). Warto zaznaczyć te zmiany swoim ruchem. Wysokie, piskliwe dźwięki możesz interpretować inaczej (np. górą swojego ciała) niż te niskie i głębokie (np. biodrami).

Instrumentów muzycznych używanych w muzyce orientalnej jest całkiem sporo. Niekoniecznie musisz znać ich nazwy, żeby dobrze usłyszeć barwę dźwięku – czasem jednak znajomość tych podstawowych może ułatwić Ci zadanie 🙂

Ćwiczenie

Znajdź jaki dźwięk wydaje : ney, skrzypce, akordeon, mizmar, oud, kanun. Spróbuj zinterpretować ich barwę dźwięku swoim ciałem.

SŁOWA – staraj się nie tańczyć utworu, którego nie rozumiesz. W muzyce orientalnej można się bardzo łatwo pomylić, robiąc na scenie kompletne głupoty – kiedy nie rozumiesz tekstu utworu. Szukaj tłumaczeń w internecie, pytaj swoich instruktorek.  Czasem okaże się konieczne oddanie tekstu profesjonalnemu tłumaczowi. Oczywiście nigdy nie odgrywaj na scenie pantomimy – to nie jest potrzebne – ale daj widzowi znać, że rozumiesz, o czym jest piosenka (są pewne słowa jak lā – nie, elbi – serce itp., które możesz w łatwy sposób zaznaczyć w swojej choreografii).

Mam nadzieję, że wpis okaże się pomocny 🙂 Czy jest coś, o czym chcielibyście przeczytać?

Hadija :*

 

 

2 Replies to “Jak tworzyć lepsze choreografie? Umuzykalnienie dla tancerek część II”

  1. Szkoda, że nie mieszkasz we Wrocławiu, chętnie wzięłabym u Ciebie kilka lekcji tańca 🙂 Świetne wpisy, lekko i przyjemnie się czyta. 🙂 Zaczynam od dzisiaj tłumaczyć sobie teksty piosenek, które nie ukrywam, w zdecydowanej większości są dla mnie zagadką. 🙂

    1. Kochana, bardzo mi miło, że wpisy się przydają! 🙂 Tak… teksty piosenek bywają wielką niewiadomą 😛 Powodzenia i dużo radości z tańca!

Dodaj komentarz