Jak tworzyć lepsze choreografie? Umuzykalnienie dla tancerek część I

Prawda jest taka, że praktycznie cała moja rodzina potrafi grać na jakimś instrumencie. Nie było więc żadnych wątpliwości, że ja również w swoim życiu będę zajmować się muzyką. W tym momencie muzyka towarzyszy mi głównie podczas tańca, ale skrzypce w domu są (gotowe do grania), a w przyszłości planujemy z mężem zakupić pianino (to taka tradycja w mojej rodzinie, że każdy ten instrument u siebie ma) – o ile uda nam się go dostarczyć na 10 piętro 😀 W każdym razie dzisiaj przychodzę do Was z tematem muzycznym.

Chcesz tworzyć lepsze choreografie? Nie wiesz jak się za to zabrać?

Zapraszam do lektury :*

Tworzenie choreografii obecnie nie stanowi dla mnie problemu, ale pamiętam, że był czas, kiedy zajmowało mi to strasznie dużo czasu… Powiem szczerze, że podchodziłam do tego bardzo źle (chcąc przede wszystkim naładować mnóstwo trudnych technicznie rzeczy i chyba zwyczajnie się popisać, haha :P).

Zapominałam o SŁUCHANIU muzyki i o szukaniu tego, co w utworze jest najważniejsze… Jakbym nigdy nie chodziła do szkoły muzycznej! Błąd!

Dzisiejszy tekst, mam nadzieję, pomoże osobom, które nie posiadają wykształcenia muzycznego, a chciałyby zrozumieć lepiej temat muzyki.

Chciałabym, aby to pomogło Wam lepiej tańczyć i tworzyć lepsze choreografie. (Staram się wszystko przedstawić jak najprościej, nie wnikając w niuanse muzyczne  – niech  wykształceni muzycy mi wybaczą :* )

Od czego zacząć – czyli jak słuchać, żeby usłyszeć?

Zamknij oczy i skup się. Zacznij od wychwycenia beatu w utworze. Beat możesz skojarzyć z pulsem, biciem serca czy też tykaniem zegara. Wsłuchaj się w muzykę i spróbuj znaleźć regularne tempo, które strukturyzuje utwór. Możesz klaskać w dłonie lub wybijać puls stopą. Kiedy odszukasz puls utworu, postaraj się znaleźć pierwsze najważniejsze uderzenie – które rozpoczyna całą strukturę rytmu. Zacznij odliczać w głowie i postaraj się wyszukać metrum (czyli zastanów się, na ile liczymy dany fragment utworu – 1 i 2 i ?      1 i 2 i 3 i ?      1 i 2 i 3 i 4 i ? … ).

Czy słyszysz rytm? Skup się na nim.

 

Rytm

Rytm to zorganizowane następstwo dźwięków krótszych i dłuższych, słabych i mocnych, które są połączone w ściśle określone schematy.

Dla tancerki orientalnej rytm jest bardzo ważny. Każda profesjonalistka powinna być biegła w dziedzinie rytmów orientalnych (a jest ich całkiem sporo).

A czym jest METRUM? (bo to nie to samo co rytm!). Metrum organizuje nam rytm i zestawia dźwięki w całości – czyli w takty.

Przykłady Metrum oraz odpowiadające mu rytmy orientalne (wybrane!).

2/4  (liczymy do dwóch)       1 i 2 i                ayoub

3/4  (liczymy do trzech)        1 i 2 i 3 i           waltz.

4/4  (liczymy do czterech)    1 i 2 i 3 i 4 i       saidi

Dla tancerek orientalnych ważne są tak zwane DUMY i TAKI.

DUM – to ten mocny dźwięk, który słyszycie przy uderzeniu darbuki (bębna).

TAK– to ten słabszy dźwięk, który słyszycie przy uderzeniu darbuki.

Jak już napisałam, rytmów orientalnych jest sporo. A określony układ dumów i taków jest podporządkowany do każdego z nich. Niestety nie istnieje inny sposób nauki rytmów niż wielokrotne powtarzanie i wyłapywanie ich w utworach orientalnych. Praca, praca i jeszcze raz praca 🙂

Dlaczego warto znać rytmy? Czasem można popełnić w choreografii ogromną gafę, nie wyłapując charakterystycznego rytmu i nie rozpoznając np. saidi. Oczywiście zawsze warto pytać, jeśli nie jesteście pewni – Wasze instruktorki na pewno będą szczęśliwe, mogąc Wam pomoc i widząc Wasz zapał <3

Ale oczywiście nie sam rytm w utworze ma znaczeniem i jest tylko jednym z elementów, które pomogą Wam lepiej zrozumieć utwór muzyczny. O tym, na co jeszcze powinniście zwrócić uwagę – następnym razem!

Hadija :*

Dodaj komentarz