Walczymy ze stresem (Stres na zawodach. Jak grać, żeby wygrać? Część II)

Kochani,

Dzisiaj wracamy do tematyki stresu 🙂 A właściwie porozmawiamy sobie raz jeszcze o tym, jak z tym delikwenten można sobie poradzić. 

O stresie pisałam Wam już jakiś czas temu w artykule: Stres na zawodach. Jak grać, żeby wygrać? Część I

Dzisiaj zajmiemy się kontynuacją tematu. Ze stresem, jak być może pamiętacie, można radzić sobie na parę sposobów. Niektóre z nich są dla nas lepsze i mogą przyczynić się do szybkiego złagodzenia nieprzyjemnych dolegliwości. Stres oczywiście nie zawsze oznacza paraliż :P, a ja znam kilka osób, które w ogóle nie odczuwają stresu przed wyjściem na scenę! A jak jest ze mną? Ciągle się uczę 🙂 Ale znalazłam swój sposób na okiełznanie nerwów, a właściwie na przekształcenie ich w pozytywne nastawienie i przyjemną adrenalinę. Może kiedyś Wam o tym napiszę, jeśli będziecie ciekawi.

Ale… wracając od naszego tematu, ostatnio omówiliśmy sobie styl radzenia sobie ze stresem skoncentrowany na emocjach. Jesteście ciekawi jak jeszcze ludzie radzą sobie w takich sytuacjach?

Styl skoncentrowany na unikaniu

Na czym polega? Jeśli w ten sposób radzisz sobie w sytuacji stresowej, to lubisz angażować się w czynności zastępcze. Jakie? Wszystko jedno – byle nie myśleć o tym, co Cię czeka – a jest dla Ciebie trudne. Możesz czytać książki, grać w gry, spać, oglądać seriale, spotykać się z przyjaciółmi. Oczywiście są to miłe aktywności, które dostarczą Ci przyjemnych wrażeń i odprężą… aczkolwiek nie przyczynią się do poprawy Twojej problematycznej, trudnej sytuacji. Ten styl to swego rodzaju ucieczka od codzienności. Na zawodach będziesz myślał nie o wykonie, ale zajmował swoją głowę czymś innym.

Styl skoncentrowany na zadaniu

Jak łatwo można się domyślić, ten sposób to radzenie sobie ze stresem poprzez aktywne próby zmiany sytuacji i rozwiązanie problemu. Nie uciekasz, nie przeżywasz, ale kalkulujesz i szukasz najlepszej drogi do rozwiązania sytuacji. Co to oznacza na zawodach? Zwracasz uwagę na to jak dana sytuacja (np. wyjście na scenę) na Ciebie wpływa. Nie odwracasz swojej uwagi od tych uczuć, ale też nie dajesz się im kontrolować. Świadomie regulujesz odczucia w ciele, aby móc zawalczyć o mistrzowskie wykonanie.

Podsumowanie

Wiele badań jednoznacznie wskazuje, że istnieje związek stylu radzenia sobie ze stresem, a osiągnięciami u sportowców!

Uważa się, że styl skoncentrowany na zadaniu jest najskuteczniejszą formą radzenia sobie ze stresem w sytuacji sportowej.

Czy jeśli nie umiesz pokonać swoich strachów w taki właśnie sposób, jesteś skazany na porażkę? Nie, ale… warto jest, uczyć się patrzeć na stres inaczej. Warto jest ćwiczyć umiejętności reagowania na swoje trudności w walce o lepszy wykon. Prawda?

Na każdym etapie życia możesz się rozwijać i stawać się lepszym człowiekem.

I tym pozytywnym akcentem zostawiam Was i życzę miłego i produktywnego wieczorku!

Hadija :*

 

 

Dodaj komentarz